Pengaruh Penggunaan Lagu-Lagu Anak Dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Arab Siswa Mi Cibanoang
DOI:
https://doi.org/10.55656/wjp.v3i2.357Keywords:
children's songs, arabic vocabulary, mi cibanoang, teaching methods, innovative strategiesAbstract
This research explores the impact of utilizing children's songs as a teaching medium to enhance Arabic vocabulary acquisition among MI Cibanoang students. The study employs a qualitative approach with a case study design, involving classroom observations, teacher interviews, and document analysis. Results reveal that songs significantly improve vocabulary retention, especially when accompanied by physical activities and context-based explanations. However, effectiveness varies by grade level, with younger students requiring more support to grasp meanings. The findings highlight the necessity of adapting songs to students’ needs and integrating them with other learning methods. This study contributes to the development of innovative Arabic teaching strategies, fostering engaging and meaningful learning experiences.
References
Afroni, M., & Ristiana, A. (2024). Pendekatan Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Bashrah, 4, 47–63. Https://Www.Journal.Stitpemalang.Ac.Id/Index.Php/Bashrah/Article/View/845%0Ahttps://Www.Journal.Stitpemalang.Ac.Id/Index.Php/Bashrah/Article/Download/845/501
Aidah, A. N., Fadhel, A., Hidayat, S., Annisa, M. N., Islam, U., Sultan, N., Muhammad, A., & Samarinda, I. (2023). Pengaruh Metode Tamyiz Terhadap Penguasaan Kosakata Mata Pelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas V SDI Al-Azhar 47 Samarinda. Borneo Journal Of Islamic Education, 3(1), 2023.
Azzahra, N. M., & Setiawan, U. (2023). Penerapan Metode Bernyanyi Untuk Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Pada Anak Madrasah Diniyah Di Kampung Tegal Heas. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 3(3), 66–71. Https://Doi.Org/10.59818/Jpm.V3i3.471
Husna, L., & Ma’ruf, A. (2019). Implementasi Metode Gerak Dan Lagu Untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Arab Dan Inggris (Di Taman Kanak-Kanak Pesantrenanak Sholeh Al-Ihlas Capang). Mafhum, 4(1), 43–60.
Ilmi, A. F. (2020). Media Nyanyian Dalam Penguasaan Kosa Kata Baru Bahasa Arab Pada Siswa Kelas Rendah Madrasah Ibtidayah. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 20(1), 79–101. Https://Doi.Org/10.47732/Alfalahjikk.V20i1.139
Imron, A., & Fajriyah, D. F. (2021). Penggunaan Metode Bernyanyi Dalam Menghafal Mufrodat (Kosakata) Bahasa Arab Di MI. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 41–56. Https://Doi.Org/10.35878/Guru.V1i1.255
Makrifah, N. (2020). Inovasi Pemecahan Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 11(1), 16–30. Https://Doi.Org/10.36835/Syaikhuna.V11i1.3840
Parihin, P., Wijayanti, H. N., & Hidayah, N. (2023). Menarik Minat Belajar Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah: Pendekatan Inovatif Dan Menyenangkan. Journal Of Millenial Education, 2(2), 177–186. Https://Journal.Mudaberkarya.Id/Index.Php/Jome/Article/View/95
Rahman. (2020). Efektifiktas Media Lagu Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemampuan Istima’ Peserta Didik Kelas X IKA MAN 1 Soppeng. Institut Agama Islam Negeri PAREPARE, 4.
Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. DIDAKTIKA: Jurnal Kependidikan, 13(1), 56–67. Https://Doi.Org/10.30863/Didaktika.V13i1.252
Utama, T., Edi, C., Syahridan, M., Rizqi, M. H., & Kepri, S. A. (2024). Pengaruh Penggunaan Metode “T Amyiz” T Erhadap Kemampuan Menguasai Kosakata Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Modern Khadimul Ummah Bintan. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 07, 101–113.
Widiya Yul, & Riko Andrian. (2022). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. El-Fata: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2(02), 95–103. Https://Doi.Org/10.36420/Eft.V2i02.157
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 salman abdullah mu'arif, Rika Mauladi Syahra, Setyo Saputro, Rifan Nur Hadi, Dadan Mardani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
 
						 
							




