Pengaruh Penggunaan Lagu-Lagu Anak Dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Arab Siswa Mi Cibanoang

Authors

  • Salman Abdullah Mua'rif IAI AL AZIS indramayu, Indonesia
  • Rika Mauladi Syahra IAI AL AZIS indramayu, Indonesia
  • Setyo Saputro IAI AL AZIS indramayu, Indonesia
  • Rifan Nur Hadi IAI AL AZIS indramayu, Indonesia
  • Dadan Mardani IAI AL AZIS indramayu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55656/wjp.v3i2.357

Keywords:

children's songs, arabic vocabulary, mi cibanoang, teaching methods, innovative strategies

Abstract

This research explores the impact of utilizing children's songs as a teaching medium to enhance Arabic vocabulary acquisition among MI Cibanoang students. The study employs a qualitative approach with a case study design, involving classroom observations, teacher interviews, and document analysis. Results reveal that songs significantly improve vocabulary retention, especially when accompanied by physical activities and context-based explanations. However, effectiveness varies by grade level, with younger students requiring more support to grasp meanings. The findings highlight the necessity of adapting songs to students’ needs and integrating them with other learning methods. This study contributes to the development of innovative Arabic teaching strategies, fostering engaging and meaningful learning experiences.

References

Afroni, M., & Ristiana, A. (2024). Pendekatan Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Bashrah, 4, 47–63. Https://Www.Journal.Stitpemalang.Ac.Id/Index.Php/Bashrah/Article/View/845%0Ahttps://Www.Journal.Stitpemalang.Ac.Id/Index.Php/Bashrah/Article/Download/845/501

Aidah, A. N., Fadhel, A., Hidayat, S., Annisa, M. N., Islam, U., Sultan, N., Muhammad, A., & Samarinda, I. (2023). Pengaruh Metode Tamyiz Terhadap Penguasaan Kosakata Mata Pelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas V SDI Al-Azhar 47 Samarinda. Borneo Journal Of Islamic Education, 3(1), 2023.

Azzahra, N. M., & Setiawan, U. (2023). Penerapan Metode Bernyanyi Untuk Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Pada Anak Madrasah Diniyah Di Kampung Tegal Heas. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 3(3), 66–71. Https://Doi.Org/10.59818/Jpm.V3i3.471

Husna, L., & Ma’ruf, A. (2019). Implementasi Metode Gerak Dan Lagu Untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Arab Dan Inggris (Di Taman Kanak-Kanak Pesantrenanak Sholeh Al-Ihlas Capang). Mafhum, 4(1), 43–60.

Ilmi, A. F. (2020). Media Nyanyian Dalam Penguasaan Kosa Kata Baru Bahasa Arab Pada Siswa Kelas Rendah Madrasah Ibtidayah. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 20(1), 79–101. Https://Doi.Org/10.47732/Alfalahjikk.V20i1.139

Imron, A., & Fajriyah, D. F. (2021). Penggunaan Metode Bernyanyi Dalam Menghafal Mufrodat (Kosakata) Bahasa Arab Di MI. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 41–56. Https://Doi.Org/10.35878/Guru.V1i1.255

Makrifah, N. (2020). Inovasi Pemecahan Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 11(1), 16–30. Https://Doi.Org/10.36835/Syaikhuna.V11i1.3840

Parihin, P., Wijayanti, H. N., & Hidayah, N. (2023). Menarik Minat Belajar Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah: Pendekatan Inovatif Dan Menyenangkan. Journal Of Millenial Education, 2(2), 177–186. Https://Journal.Mudaberkarya.Id/Index.Php/Jome/Article/View/95

Rahman. (2020). Efektifiktas Media Lagu Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemampuan Istima’ Peserta Didik Kelas X IKA MAN 1 Soppeng. Institut Agama Islam Negeri PAREPARE, 4.

Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. DIDAKTIKA: Jurnal Kependidikan, 13(1), 56–67. Https://Doi.Org/10.30863/Didaktika.V13i1.252

Utama, T., Edi, C., Syahridan, M., Rizqi, M. H., & Kepri, S. A. (2024). Pengaruh Penggunaan Metode “T Amyiz” T Erhadap Kemampuan Menguasai Kosakata Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Modern Khadimul Ummah Bintan. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 07, 101–113.

Widiya Yul, & Riko Andrian. (2022). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. El-Fata: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2(02), 95–103. Https://Doi.Org/10.36420/Eft.V2i02.157

Downloads

Published

2025-04-19

How to Cite

mu’arif, salmanabdullah, Syahra, R. ., Saputro, S. ., Hadi, R. ., & Mardani, D. . (2025). Pengaruh Penggunaan Lagu-Lagu Anak Dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Arab Siswa Mi Cibanoang. Wulang: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 30-44. https://doi.org/10.55656/wjp.v3i2.357