Analisis Peran Budaya Lokal dalam Materi Ajar pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Tingkat SD/MI
DOI:
https://doi.org/10.55656/wjp.v3i2.382Keywords:
Indonesian Languange, Local Culture, Teaching Material, Elementary SchoolAbstract
Language teaching materials, especially Bahasa Indonesia for elementary school age learners (SD/MI) is very meaningful especially aimed at learning to speak words both in writing and oral, thus making students who are able to apply good speech in the community. Indonesian language learning at SD/MI level is expected to be able to improve students' skills in order to be able to interact and generate appreciation for the work of literature and culture of the Indonesian state. Local culture in the surrounding environment is very important in the process of teaching and learning Bahasa Indonesia. Students often face difficulties in pursuing Bahasa Indonesia material because the teacher taught is quite boring. This research uses descriptive quadrative research method with library study approach. The object of study in this study is the role of local culture in teaching materials in Indonesian language learning. An educator, especially a teacher, must realize that Indonesian language learning is learning about language skills and not learning about language regulation. By incorporating local cultural values, it is expected that the teaching materials in Bahasa Indonesia will become very interesting to learn. The integration of local cultures in teaching materials in Indonesian language learning will play an important role for students in acting in speech that holds the noble values of Indonesian culture and the learning process will be very interesting for students in SD/MI.
References
Akhir, M. (2017). Pengembangan Materi Ajar Bahasa Indonesia Berbasis Karakter. Universitas Negeri Makassar.
Andrean, S., Ats-Tsauri, M. S., & Farizal, M. (2020). Analisis Materi Pokok Bahasa Indonesia pada Buku Ajar Tematik Kelas IV Edisi Revisi 2018. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(2), 137–148.
Arwansyah, Y. B., Suwandi, S., & Widodo, S. T. (2017). Revitalisasi Peran Budaya Lokal dalam Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Proceedings Education and Language International Conference, 1, 915–920.
Ati, A. P., Cleopatra, M., & Widiyarto, S. (2020). Strategi Pembelajaran dan Pengajaran Menulis Bahasa Indonesia: Tantangan di Era Revolusi Industri 4.0. PROSIDING SAMASTA: Semniar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia, 36–42.
Baka, T. A., Laksana, D. N. L., & Dhiu, K. D. (2018). Konten dan Konteks Budaya Lokal Ngada Sebagai Bahan Ajar Tematik di Sekolah Dasar. Journal of Education Technology, 2(2), 46–55.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Librari UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Doyin, M. (2014). Pengembangan Materi Ajar Puisi di SD. Jurnal LINGUA, 10(1), 69–79.
Fajarini, U. (2014). Peran Kearifan Lokal dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Sosio Didaktika, 1(2), 123–130.
Fauyan, M. (2018). Impelementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia dalaam Kurikulum 2013 di SD/MI Kota Pekalongan. Komposisi: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 3(2), 96–105.
Febriani, L. (2020). Analisis Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia Buku Teks Kelas IV SD/MI Berdasarkan Standar Penulisan Buku Teks Pelajaran. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pembelajaran, 15(32), 1–11.
Hermoyo, R. P., & Suher, S. (2017). Peran Budaya Lokal dalam Materi Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). ELSE: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2b), 120–126.
Hidayah, N. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 190–204.
Ihsan, B. (2019). Peran Pembelajaran Budaya Lokal dalam Pembentukan Karakter Siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI). MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 1–8.
Ihsan, F. (2013). Dasar-dasar Kependidikan: Komponen MKDK. PT Rineka Cipta.
Iswara, P. D. (2016). Pengembangan Materi Ajar dan Evaluasi pada Keterampilan Mendengarkan dan Membaca. Jurnal Mimbar Sekolah Dasar, 3(1), 89–97.
Kusyana, K., Muzfirah, S., & Haryadi, R. N. (2024). Efektivitas dan Kendala Penggunaan Media Digital dalam Pengajaran Bahasa. JURNAL WISTARA: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 5(1), 92–102. https://doi.org/10.23969/wistara.v5i1.13954
Laily, I. F. (2015). Pendekatan Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1), 1–17.
Larasati, D. (2016). Analisis Kesesuaian Materi Pelajaran Buku Teks Tema Indahnya Negeriku Kelas IV SD/MI dengan Konsep Kurikulum 2013.
Mubah, A. S. (2011). Strategi Meningkatkan Daya Tahan Budaya Lokal dalam Menghadapi Arus Globalisasi. Jurnal Unair: Masyarakat, Kebudayaan dan Politik (MKP), 24(4), 302–308.
Musaddat, S., Intiana, S. R. H., Suryadi, I., & Suyanu, S. (2018). Pelatihan Pengembangan Materi Ajar Berbasis Teks Bagi Guru-Guru Bahasa Indonesia Alumni PBSI FKIP UNRAM di Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 321–326.
Nahak, H. M. I. (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia di Era Globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1), 65–76.
Ode, S. (2015). Budaya Lokal sebagai Media Resolusi dan Pengendalian Konflik di Provinsi Maluku (Kajian, Tantangan dan Revitalisasi Budaya Pela). Jurnal POLITIKA, 6(2), 93–100.
Priyatni, E. T. (2019). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. PT Bumi Aksara.
Rediati, A. (2015). Pengembangan Buku Pengayaan Cara Menulis Teks Penjelasan Bermuatan Nilai Budaya Lokal untuk Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. SELOKA: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 4(1), 1–7.
Suastra, I. W. (2010). Model Pembelajaran Sains Berbasis Budaya Lokal untuk Mengembangkan Kompetensi Dasar Sains dan Nilai Kearifan Lokal di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 43(2), 8–16.
Suwandi, S. (2018). Tantangan Mewujudkan Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia yang Efektif di Era Revolusi Industri 4.0. KBI: Kongres Bahasa Indonesia, 1–20.
Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(1), 22–33.
Walker, T. D. (2017). Teach Like Finland (Mengajar Seperti Finlandia). PT Gramedia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suci Muzfirah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.